Binalarda kömürlük ve depo yeri ayrılması zorunluluğu

Planlı Alanlar Tip İmar Yönetmeliğinin 51 nci maddesi gereği,"Kalorifersiz binaların bodrum katlarında eklenti ihdas etmemek kaydı ile her daire için en az 2,50 m2 odunluk, kömürlük veya depo ayrılması zorunludur."denmektedir. Bodrum katlı olarak inşa edilmeyen ve teras çatı gösterilen projelerde her bağımsız bölüm için en az 2,50 m. lik kömürlüğün bağımsız bölümün bulunduğu katta çözülmesi sağlanabilir mi?

  • Soru Cevaplandı
  • 2009-10-08

Birleşme ve katılma

Belediyemiz ile Akçay Köyünün birleşmesine ilişkin yasal prosedür tamamlanarak süreç, belediye meclisinin almış olduğu karar ile kabul edilerek pratikte katılım gerçekleşmiştir. Ancak yeni katılan yerde özel ya da tüzel kişilerin imar mevzuatına göre yapmayı planladıkları işler için (mevzii plan, hâlihazır alımı, ifraz ya da tevhid işlemleri gibi.) belediyemize müracaat ettikleri görülmektedir. Öte yandan 5393 sayılı Kanunun 12.maddesine göre bu yolda alınan kararların uygulaması takip eden yılın ocak ayının birinci günü yürürlüğe gireceğine göre ve hem belediye hem de katılan beldenin (köyün) muhtarlık tüzel kişiliği bu zamana kadar devam edeceğine göre imar mevzuatına göre gerçekleştirilecek işlemlerin tasdik veya onay makamı belediye başkanlığımız mı, özel idare mi olacaktır.

  • Soru Cevaplandı
  • 2009-10-06

İmar para cezası

3194 sayılı İmar Kanununun ruhsatsız veya ruhsata aykırı yapılan kaçak yapılara 42. madde kapsamında idari para cezaları verilmekte idi. Anayasa Mahkemesinin ilgili maddeyi iptal etmesi sonucu; il encümeni hangi kanunun hangi maddesi çerçevesinde ceza vermesi gerekmektedir? Veya kaçak yapılar için ne şekilde idari para cezası uygulanmalıdır.

  • Soru Cevaplandı
  • 2009-09-25

Mera alanının yatırıma açılması

Kullanımı belediyemize ait imar planı dışında 2 adet mera var. Tarımsal sera kurmak isteyen bir yatırımcı bizden yatırımı için yer istedi. Söz konusu bu meralık yerleri yatırımcıların kullanımına hızlı bir şekilde nasıl açabiliriz?

  • Soru Cevaplandı
  • 2009-09-05

Teknik Uygulama Sorumluluğu

Yapı sahibi ile fenni mesul arasında imzalanan (TUS) sözleşmesinin bir suretinin belediyelerce istenmesi gerekir mi? Yapı sahibinin fenni mesulü sadece şehri terk ettiğini, kendisine bir ihtarname gönderdiğini, bu yüzden de bir önceki fenni mesulü azledip yerine bir başka fenni mesulü atadığını beyan etmesi üzerine belediyenin bu doğrultuda bir işlem yapması uygun olur mu? Yani tek taraflı azil mümkün mü? Şayet mümkünse yenisinin atanmasında hangi prosedür izlenecektir?

  • Soru Cevaplandı
  • 2009-08-20

Yapı ruhsatının yenilenmesi

29.12.1999 tarihli 4 katlı inşaat ruhsatı bulunan bir inşaatın zemin+2 kat inşaatı yapılmıştır. 5 yıl süre içinde 2 katlık sigorta primi yatırılmış 1 ve 2 kat için oturma ruhsatı verilmiştir. Zemin kat için her hangi bir işlem yapılmamıştır. Zemin kat için sigorta işlemlerin olması için ruhsat yenilenmesi gerekmektedir. Ruhsat yenileme işlemi yapılırken 1999 tarihinde verilen inşaat ruhsatına istinaden evrak istemeden inşaat sahibinin talebi üzerine yenileme işlemi yapılabilir mi? Yapılamazsa hangi evrakların istenmesi mecburidir. Zemin kat, 1.kat ve 2. kat irtifakı yapılmıştır.

  • Soru Cevaplandı
  • 2009-08-19

Ruhsat yenilemesinde harç alınır mı?

3194 sayılı İmar Kanununun 29.maddesinde "Yapıya başlama müddeti ruhsat tarihinden itibaren 2 yıldır. Bu müddet zarfında yapıya başlanmadığı veya yapıya başlanıp da her ne sebeple olursa olsun, başlama müddeti ile birlikte 5 yıl içinde bitirilmediği takdirde verilen ruhsat hükümsüz sayılır. Bu durumda ruhsat alınması mecburidir. Başlanmış inşaatlarda müktesep haklar saklıdır. Ruhsat yenilenmesi ve plan tadili sırasında ayrıca harç alınmaz..." hükümlerine yer verilmiştir. Buna göre yapı ruhsatı alınan ve 2 yıl içinde inşaata başlanan ancak 5 yıllık süre sonunda bitirilemeyen ve 5 yıllık süre sona ermeden ruhsat yenilemesi yapılan yapılardan ayrıca harç alınmaması, varsa muafiyetlerin dikkate alınması gerektiği anlaşılmaktadır. Ancak 5 yıllık ruhsat süresi sona eren ve ruhsat yenilemesi yapılmayarak ruhsatı hükümsüz hale gelen yapılara yeniden yapı ruhsatı tanzim edilirken; ilk ruhsat tarihinde yürürlükte olan ve 2982 sayılı Kanunla getirilen harç muafiyetinin, 4369 sayılı Kanunun geçici 3 üncü maddesi dikkate alınarak uygulanıp uygulanmayacağı ve bina inşaat harcının tahsil edilip edilmeyeceği konusunda bilgi verilmesini ve kanuni dayanağının belirtilmesini arz ederim.

  • Soru Cevaplandı
  • 2009-08-17

İmar para cezaları

İmar mevzuatına aykırı hareket etmek ve imar planlarına uymadan yapılan işlerde verilen para cezaları kaldırıldı mı?

  • Soru Cevaplandı
  • 2009-08-13

SGK’ya işyeri bildirimi, kat mülkiyeti

1-İçişleri Bakanlığı Mahalli İdareler Genel Müdürlüğünün Alt İşverenler Yönetmeliği ile ilgili 28.11.2008 -30527 tarih ve sayılı yazıda; 4857 sayılı İş Kanununun 3. maddesi hükmüne dayanarak hazırlanan Alt İşverenlik Yönetmeliğinin 27.09.2008 -27010 RG’de yayımlanarak yürürlüğe girdiği, söz konusu yönetmeliğin "Kayıt Dışı Alt İşveren İşyerlerinin Tescil İşlemleri" başlıklı 8. maddesinin 1. fıkrasında "SGK Müfettişleri veya diğer kamu kurum ve kuruluşların denetim elemanlarınca işyerlerinde yapılan denetimlerde ya da ihale makamları, ruhsata tabi işlerde(maden arama ve işletme, inşaat, taş ocağı, vb.) ruhsatı veren merciler, sosyal güvenlik il müdürlükleri ile vergi dairelerinin kendi mevzuatı uyarınca yaptıkları işlemler sırasında, işyerlerinin Kanunun 3. maddesine göre ilgili bölge müdürlüğüne bildirimde bulunup bulunmadığını kontrol etmesi, bildirim yapmamış olan işyerlerinin unvan ve adreslerini ilgili bölge müdürlüğüne bir yazı ile en geç 15 gün içinde bildirilmesi" hükmünün yer aldığı belirtilmiştir. İdaremizce Yapı Ruhsatı Belgesi verilmesinden sonraki aşama olan ruhsata inşaata başlama tarihi atılması ve yapı denetim kuruluşuna hakediş ödemesi aşamaların da inşaatların SSK'ya işyeri bildiriminin müteahhit veya mal sahibi tarafından yapılıp yapılmadığının ruhsatı veren idare olarak tarafımızdan aranıp aranmaması hususunda tereddüte düşülmüştür. Konu ile ilgili görüşünüzü bildirir misiniz? 2- 16 Ağustos 2008–26969 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan “Toplu Yapılarda Kat Mülkiyeti ve Kat İrtifakı Tesisine Dair Yönetmelik” yürürlüğe girmiştir. İdaremizden yapı ruhsatı alınmış ve tamamlanmış, ancak kullanma izin belgesi alınmamış yapı ruhsat süresi dolmuş yapılarda kat irtifakının kurulabilmesi ve yine yapı ruhsatı alınmış ve tamamlanarak yapı kullanma izni alınmış, ancak kat irtifakı kurulmamış yapılarda kat irtifakının kurulabilmesi; Yönetmeliğin 5. maddesinde “Kat irtifakı ve kat mülkiyeti kurulabilmesi için onaylı ve geçerli yapı ruhsatı bulunması şartının aranması hükmü ile ilişkilendirilmesinde tereddüt yaşanmıştır. Her iki durum içinde onaylı ve geçerli yapı ruhsatı şartı hususunda görüşünüzün bildirilmesini arz ederim.

  • Soru Cevaplandı
  • 2009-07-30

Yapı ruhsatı yenilenmesi

3194 sayılı İmar Kanununa göre geçmiş yıllarda 2 ya da 3 katlı ruhsat alarak yapımına başlanmış ruhsat süresi içinde 1 katı tamamlanmış diğer katlara hiç başlanmamış ve ruhsat yenilemesi yapılmayarak ruhsatı hükümsüz duruma düşmüş bulunan inşaatlar ve yine ruhsat alınarak yapımına başlanmış çok katlı inşaatlarda kaba inşaatı tamamlanarak ruhsat yenilemesi yapılmayarak ruhsatı hükümsüz duruma düşmüş yarım inşaatlara ait tamamlama talebiyle yapılan ruhsat müracaatlarında; yapılan inceleme sonucunda imar planı ve imar mevzuatı kapsamındaki Planlı Alanlar Tip İmar Yönetmeliğinin 18. maddesi gereği ön, yan ve arka bahçe hükümlerini karşılamadığı görülmektedir. 3194 sayılı İmar Kanununun 29. maddesi gereği, “başlanmış inşaatlarda müktesep haklar saklıdır” denilmekle birlikte, Planlı Alanlar Tip İmar Yönetmeliğinin 12. maddesinde ise “Bu yapılar hakkında yeniden ruhsat alma tarihinde yürürlükte bulunan plan ve mevzuat hükümleri uygulanır.” denilmektedir. Yukarıda bahsettiğimiz durumda bulunan yapılara 1 kat yenileme, yeniden veya kat ilavesi şekliyle yapılan inşaat ruhsatı taleplerinin ve kaba inşaatı tamamlanarak kalan kısımlarının tamamlanabilmesi ve yapı kullanma izin müracaatlarının değerlendirilmesi iş ve işlemlerinde idaremiz tarafından izlenecek yol hususunda görüşünüzün belirtilmesini arz ederim.

  • Soru Cevaplandı
  • 2009-07-30

Kaçak yapı

1990 yılında Koruma Amaçlı İmar Planında ve 1/1000 'lik Uygulama İmar Planında konut alanlarında iki kata izin verilmişken resmi kurumlara üç kata izin verilmiştir. Plan notlarında; kırsal yerleşim gelişme konut alanlarında yapılanma koşulları belirtilen esaslar uygulanacaktır. Konutlar 2 katlı ayrık ikili nizam yapılabilir. Tüm konut adaları parsellerinde TAKS:0.20, KAKS:0,30 —Müştemilat (Ahır-Samanlık-Depo vb.) Emsale dâhil değildir. Avluda yer alacak müştemilat TAKS:0,05, h:3,00 m yapılar yöre karakterine uygun iç avlulu tipte olabilecektir. —Avlu duvarları yüksekliği en çok 2,00 m olacaktır. Yapılar komşu parsel sınırına kadar yanaşabilir. Bu durumda komşu parsele yanaşan cephede kapı-pencere açılamaz. Çıkma yapılamaz. Ancak komşu parsele en az 1,00 m yaklaşıldığı hallerde kapı-pencere açılabilir. Denilmektedir. Bir vatandaşımız resmi kurumları emsal göstererek 3 katlı kaçak inşaat yapmış ve belediyemizce mühürlenerek durdurulmuştur ve savcılığa sevkedilmiştir. Yasal süreç devam etmekte ancak Cumhuriyet Başsavcılığınca soruşturması devam eden vatandaş 5237 sayılı Türk Ceza Kanunun 184/5. maddesi uyarınca mühürlenen inşaatlar için belediyemize 2 kat için müracaat etse sadece 2 katı ruhsata bağlayabilir miyiz?

  • Soru Cevaplandı
  • 2009-07-27

Mühürleme görevi

Kaçak ve ruhsatsız inşaatı durdurmak ve mühürlemek için tespit etmek kimin görevidir? Hafta sonları da kaçak ve ruhsatsız inşaatları durdurmak ve tespit etmek zabıtanın görevi midir? Zabıta ekipleri her rutin kontrollere çıktığında fen işleri müdürü iştirak etmek ve tutanaklarda imza atmak zorunda mıdır?

  • Soru Cevaplandı
  • 2009-07-27