İller Bankası ortaklık paylarının muhasebeleştirilmesi

Say2000i sistemine giriş yapmaktayız. Sistem koordinatörü olarak Defterdarlık İl Muhasebe Müdürleri görevlidirler. 240- Mali Kuruluşlara Yatırılan Sermayeler Hesabını çalıştırmamız gerektiği belirtilmiştir. 240- Mali Kuruluşlara Yatırılan Sermayeler Hesabının ancak bir sermaye ortaklığımız olduğunda çalışması gerektiğini söylediğimizde; İller Bankasınca kesilen ortaklık payının bu hesapta gösterilmesi gerektiği ısrarla söylenmiştir. Bizlerde İller Bankasınca belediyemizden kesilen ortaklık payını 240 no’lu hesaba borç yazarak çalıştırdık. Bu işlemin doğru olup olmadığını ve doğru ise bir örnekle ortaklık payının muhasebeleştirilmesini yapabilir misiniz?

  • Soru Cevaplandı
  • 2009-08-25

Personel giderlerinin bütçe gelirlerine oranı

5393 sayılı Belediye Kanununun 49. maddesinin 8. fıkrasında, personel giderlerinin bütçeye oranının hesaplanmasında; belediyenin gerçekleşen en son yıl bütçe geliri ifadesinden, kesinleşen 2007 yılını mı, yoksa gerçekleşen 2008 yılını mı anlayarak hesaplamaya esas alacağız? Birde, ekonomik kodu 1 olan personel gideriyle ekonomik kodu 2 olan devlet primi giderlerinin ikisi toplanıp personel gideri olarak mı kabul edilecek, yoksa sadece ekonomik kodu 1 olan personel giderleri personel gideri mi kabul edilecek?

  • Soru Cevaplandı
  • 2009-08-10

Tüzel kişiliği kaldırılan belediyelerin kesin hesapları

5747 sayılı Kanunla kapanan belediyelerde, 2009 yılı kesin hesapları kapanan belediye tarafından mı, yoksa bağlandığı belediye tarafından mı hazırlanacak?

  • Soru Cevaplandı
  • 2009-08-07

İl Özel İdarelerinde harcama yetkilisi

5302 İl Özel İdaresi Kanunu ve Norm Kadro Çerçevesinde Büyük Şehirlerde Genel Sekreter ve Daire Başkanlığı şeklinde diğer şehirlerde ise Genel Sekreterlik ve Müdürlük şeklinde yapılanma olmaktadır. Bu kapsamda il özel idare bütçesi daire başkanlıkları bazında bütçe hazırlanmaktadır. Durum böyle iken bütçede adlarına ödenek tahsis edilen en üst yetkili harcama yetkisi ve ihale yetkilisidir denilmektedir. Buna göre büyük şehirlerde il özel idaresinin harcama yetkilileri daire başkanları diğer illerde ise müdürler gibi bir sonuç çıkmaktadır. İl Özel İdarelerinde harcama yetkilisinin büyük şehirlerde ve diğer illerde kimler olabileceğinin bildirilmesini arz ederim.

  • Soru Cevaplandı
  • 2008-04-01

Amortisman ayırma

2006 yılı sonunda Amortisman Genel Tebliğine göre amortisman ayıracağımız varlıkların alım yıllarını bildiklerimizi 630 Hs (%100 ayıracağım amortismanları) borç kısmına, 500 Net Değere de yazdım ve böylece 500 net değer hs azaldı. 2007 yılının Haziran ayında Taşınır Mal Yönetmeliğine göre, kayıtlı varlıklarımızı kapattık. Kapatırken de 500 borçlu 253, 254, 255 Hs.ları alacaklı çalıştırdık ve mevcutlar kapanmış oldu. Temmuz ayında sayım yaparak varlıklarımızı tekrar girdik. Haziran ayında mevcutlarımızı kapatırken 500 Net Değer Hesabı miktar varlıklarımızdan az olduğu için mizan tutmuyor; çünkü biz 2006 Yılının sonunda %100 amortisman ayırırken 500 den düştüğümüz için 500 varlıklardan az oluyor.

  • Soru Cevaplandı
  • 2008-04-01

Taşınırların yeniden değerlemeye tabi tutulması

Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliğine göre, maddi duran varlıklar gurubu içerisinde yer alan varlıklar yeniden değerlemeye tabi tutulacağından, bu gurup içerisinde yer alan taşınır mallar 2007 yılı sonu itibariyle yeniden değerlemeye tabi tutulacak mıdır? 2007 taşınır kesin hesapları Sayıştay’a gönderilecek midir?

  • Soru Cevaplandı
  • 2008-04-01

Harcama yetkilisi, ihale komisyonu

5018 sayılı yasa ile birim amirleri (müdürler) harcama yetkilisi olarak belirlenmiştir. Bu nedenle yapılan ödemelerden harcama yetkilisi olarak birim amiri sorumludur. 1- Birimde yeterli personel bulunmamaktadır. Satın alma komisyonuna başka bir birimden görevlendirme yapılması düzenleyicinin teklifi ile birim amirinin olur vermesi mümkün müdür? Bu tip görevlendirmelerde üst yöneticiden olur almamız gerekmez mi? 2- Bütçe, Mali İşler Müdürlüğü tarafından yapılmakta, birimlere ödenekleri gönderilmektedir. Yapılacak yatırımların dokümanı elimizde mevcut değildir. Bu konuda yapılan bir çalışmanın da olduğu kanaatinde değilim yatırımların yapılması hususu üst yöneticinin o andaki kararına göre mi yürütülecek? Bu yöntemle yapılan işlerde harcama yetkilisinin sorumluluğu nasıl değerlendirilebilir? 3- Harcama yetkilisinin sorumluluğu üst yöneticiyle sınırlı mıdır? Kurum dışı denetime karşıda sorumlu mudur? Kurum dışı denetime karşı olarak sorumluluğumuz varsa özlük haklarımızı nasıl koruyacağız? 4- Satın alma ile muayene ve kabul komisyonlarının, üst yöneticinin oluru alınarak bütün birimler için görevlendirme yapılması mümkün değil midir?

  • Soru Cevaplandı
  • 2008-04-01

Organize sanayi bölgesi katkı payının muhasebe kaydı

İlçemizde Kaymakamlık önderliğinde üç ortaklı (kaymakamlık, belediye, ticaret odası) kuruluş ana sözleşmesi imzalanarak Organize Sanayi Bölgesi (OSB) kuruldu. Belediyemizden doğal olarak OSB’ nin bütçesine katkı payı iste-nilmektedir. Belediyemizce yapılacak katkı payını (240, 241 no’ lu hesaplar gibi mi? Yoksa daha değişik mi?) hangi hesaplarda takip etmemiz (muhasebeleştirmemiz) gereklidir? Bir örnekle cevaplamanızı arz ederim.

  • Soru Cevaplandı
  • 2007-09-16

Kaynak suları harcı ve belediyenin yetkisi

Beldemiz sınırları içersinde usulüne uygun izin alındıktan sonra sulama amaçlı olarak açılan derin kuyulardan çıkarılan (sondaj) su amacı dışında işletmelere ve sitelere satılmaktadır. Belediye olarak bu sulardan kaynak suları harcı alabilir miyiz, ayrıca belediye olarak su satma işlemini nasıl engelleyebiliriz?

  • Soru Cevaplandı
  • 2009-07-09

Muhasebe yetkililiği için sertifika zorunluluğu

Sertifikalı muhasebe yetkilisiyim, aynı zamanda mali hizmetler müdürüyüm. Belediyemizde benden başka sertifika almış personel yok ve bu yılki sertifika eğitimine hiç bir personel gönderilmedi. Sağlık sebeplerim nedeniyle muhasebe yetkililiği görevini bırakmak istiyorum. Ancak sertifikalı başka bir personelimiz olmadığından belediye başkanlığınca görevlendirilecek sertifikasız personele bu görev verilir mi?

  • Soru Cevaplandı
  • 2009-07-07

Muhasebe yetkilisinin sorumluluğu

Muhasebe Yetkililerin Eğitimi İle Çalışma Usul ve Esasları Hakkındaki Yönetmenliğin 31.maddesine göre kamu idarelerinin nakit mevcudunun tüm ödemeleri karşılayamaması halinde giderler kayıtlara göre ödenir. Ancak bu ödemelerin yapılmasında "kanunlar gereğince diğer kamu idarelerine ödenmesi gereken vergi, resim, harç, prim, fon kesintisi ve benzeri tutarlara öncelik verilir" denilmektedir. Ödenmemesi durumunda sorumluluğu kime aittir? Eskiden olduğu gibi mesuliyeti deruhte yazısı almamız gerekiyor mu?

  • Soru Cevaplandı
  • 2009-07-02

Bütçe gelirlerinden ret ve iadeler

Gelir bütçesine - olarak koyduğumuz 09 red ve iadeler daha önceki yıllarda 810 09 olarak ayrılmıştı ve yılı geçmiş iadeleri buradan yapmakta ve konulan ödeneğe istinaden geri iadeler gerçekleşmekte idi; daha sonra 810 09 hesaplar kaldırıldı, yılı geçmiş ödemeleri yaparken gelir bütçesine koymuş olduğumuz 09 red ve iadelerle bir bağlantı kalmadı, direk gelirden reddetmekte bunun sonucu olarak başlangıçta konulan 09 red ve iadeler kesin hesapta sadece başlangıçta verilen ödenek bölümleri çıkmakta yapılan iadeleri ilgili yılın gelirinden düşmektedir. Bununla ilgili bir açıklamada bulunursanız sevinirim. Benim anlatmaya çalıştığım, kesin hesapta yılı geçmiş red ve iadeleri verirken hangi sütunda çıkarması gerekiyor.

  • Soru Cevaplandı
  • 2009-07-02