Ek ödenek verilmesi ve bütçe denkliğinin sağlanması

2009 Yılı bütçesi hazırlanırken öngörülmeyen, ancak yıl içerisinde yapılması zorunluluğu hissedilen yatırımlar yapılmaya karar verildi. Bunun için İller Bankası ve Halk Bankasına borçlanıldı. Bu suretle alınan borçların bütçe ile ilişkilerini nasıl kurabiliriz? Bütçe denkliğini nasıl oluşturabiliriz? Uygulamalı örnekle açıklayabilir misiniz? İller Bankasından aldığımız paranın hepsini serbest bırakmıyorlar, hakediş karşılığı İller Bankası tarafından ödenecek. İlk hakedişe göre bize bildirilen 251.385.- TL, bunun için 2009 yılında 16.248,- TL anapara, 22.468.- TL faiz ödemesi olacak; Halk Bankasından aldığımız toplam para 380.000,- TL, 2009 yılında 149.229,- TL anapara ödemesi ve 78.270,- TL faiz ödemesi olacak.

  • Soru Cevaplandı
  • 2009-03-03

Nüfusu on binin altına inen belediyelerde harcama yetkilisi

2007 yılında belediyemiz nüfusu 10231 idi, Ocak 2009 nüfus sayım sonuçlarına göre nüfusumuz 9680 olmuştur. Ancak nüfus sayım sonuçları resmi olarak bize intikal etmemiştir. Buna göre nüfusu 10.000’in altında olan belediyelerde harcama yetkilisi belediye başkanıdır denilmektedir. Bu durumda bizim belediyede harcama yetkilisi kim/kimler olmalıdır?

  • Soru Cevaplandı
  • 2009-02-25

Dış borçlanma ve bütçe denkliği

2008 yılı içerisinde dış kredi ile yatırım yapmaktayız. bunuda bütçe yaparken 16 nolu açık fazla 2008 yılı içerisinde dış kredi ile yatırım yapmaktayız. Bunu, bütçe yaparken 16 no’lu açık fazla finansman tablosunda göstererek dış kredi borçlanmasıyla bu yatırımı gerçekleştirdik. Yılsonunda, kesin hesap çıkartırken 31 no’lu finansman cetvelinde ve 16 no’lu açık/fazla finansman cetvelinde gerçekleşmeyi nasıl bir yöntem uygulayarak TL ye çevirip göstereceğiz. Yani aldığımız dış borç toplamını yılsonunda satış kuruyla çarpıp mı göstereceğiz, yoksa yıl içerisinde müteahhide ödediğimiz bütçe rakamlarını mı göstereceğiz? Yoksa başka bir yol mu izleyeceğiz?

  • Soru Cevaplandı
  • 2009-02-05

Eksik ödenen emekli keseneğinin ödeneceği tertip

Belediye başkanımızın emekliliği doldu. Emekli Sandığı ile yapılan yazışmalarda kurum karşılığı ve emekli keseneğinde eksiklik olduğu tespit edilmiş, belediyemizden yatırılması isteniyor. Biz bu farkları 830 bütçe giderlerinin hangi kaleminden ödeyeceğiz?

  • Soru Cevaplandı
  • 2009-02-05

İller Bankası ortaklık payının muhasebe kaydı

İller Bankası Genel Müdürlüğü tarafından belediyelerin Kesin Hesap Cetveli bildirimi üzerinden %5 ortaklık payı kesilmektedir. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği'nin 156’ıncı maddesinin 240-Mali Kuruluşlara Yatırılan Sermayeler Hesabı ile ilişkisi nasıl olacaktır? 240-Mali Kuruluşlara Yatırılan Sermaye Hesabının muhasebeleştirme şekli nasıldır?

  • Soru Cevaplandı
  • 2009-02-04

Çek ile tahsilat ve muhasebe kaydı

2008 yılında birliğimizin pompalarının bakım ve onarımı için 12.000 TL lik elektrik malzemesi satın aldık. Bunun ödemesini çiftçilerden aldığımız üç adet çekle yaptık. Çeklerin tarihi ileriki aylarda olduğundan birliğe gelir olarak girip çiftçiler adına makbuz kesemedik. Bu duruma göre; bu çekleri muhasebe olarak birlik hesaplarına nasıl gireceğiz? Çiftçiler adına nasıl ödendi göstereceğiz ve makbuz vereceğiz? Muhasebe olarak birliğe nasıl gider göstereceğiz?

  • Soru Cevaplandı
  • 2009-02-03

Taşınırların imhası

Taşınır Mal Yönetmeliğinin 28. maddesine istinaden komisyonca hurdaya ayrılacak demirbaşların imha şekli nasıl olmalıdır.

  • Soru Cevaplandı
  • 2009-01-21

İl özel idarelere bütçelerinde kurumsal kodlama ve merkezi idareden gelen paraların harcanması

“ İl Özel İdaresi bütçesinin yapımı sırasında hangi birimlerin kurumsal bazda kodlanacağı hususunda tereddüde düşülmüştür.5302 sayılı İl Özel İdaresi kanununun 46. maddesinde; “İl Özel İdaresi bütçesiyle ödenek tahsis edilen her bir harcama biriminin en üst yöneticisi harcama yetkilisidir…” denilmekte.5018 sayılı Kamu Mali Yönetim ve Kontrol Kanununun 31. maddesinde; “Bütçe ile ödenek tahsis edilen her bir harcama biriminin en üst yöneticisi harcama yetkilisidir.Ancak teşkilat yapısı ve personel durumu gibi nedenlerle harcanma yetkililerinin belirlenmesinde güçlük bulunan idareler ile, bütçelerinde harcama birimleri sınıflandırılmayan idarelerde harcama yetkisi, üst yönetici veya üst yöneticinin belirleyeceği kişiler tarafından ; Mahalli İdarelerde İçişleri Bakanlığının, diğer idarelerde ise Maliye Bakanlığının uygun görüşü üzerine yürütülebilir…” denilmektedir.5018 sayılı kanunun 33. maddesinde “…Giderlerin gerçekleştirilmesi; harcama yetkililerince belirlenen görevli tarafından düzenlenen ödeme emri belgesinin harcama yetkilisince imzalanması ve tutarın hak sahibine ödenmesiyle tamamlanır.Gerçekleştirme görevlileri; harcama talimatı üzerine işin yapılması, mal veya hizmetin alınması teslim almaya ilişkin işlemlerin yapılması, belgelendirilmesi ve ödeme için gerekli belgelerin hazırlanması görevini yürütürler…” denilmektedir.İçişleri Bakanlığı, Mahalli İdareler Genel Müdürlüğü 81 İl Valiliğine gönderdiği 2007-2009 dönemi bütçeleri ile ilgili 30.10.2006 tarih ve B050MAH0740001/10856/46416 sayılı yazılarında;“…İl Özel İdarelerinin mevcut birimlerine göre yönetmeliğe ekli örnek: 1/A numaralı kurumsal sınıflandırma anahtarlarına uygun olarak birim bazında kurumsal kodlama yapmaları gerekmektedir. İl Özel İdareleri 2007 yılı bütçelerini hazırlarken mevcut olan birimlerine göre bütçelerinde birim bazında kurumsal kodlama yapacaklar ve 01.01.2007 tarihinden itibaren genel sekreter dışında birim amirleri de 5018 sayılı kamu mali yönetimi ve kontrol kodunun 31. maddesi hükmüne göre kendi birimlerine tahsis edilen ödeneklerin harcanmasında harcama yetkilisi olacaktır…” denilmekte.Halen İl Özel İdarelerin de iki tür uygulama bulunmaktadır.1. İl Özel İdaresi dışındaki Milli Eğitim, Tarım, Sağlık, Gençlik Spor, Kültür, Sosyal Hizmetler, Emniyet, Sivil Savunma gibi birimler bütçelerde kurumsal bazda kodlanarak harcama yetkilisi görevi o birimin en üst yöneticisine verilmekte, dolayısıyla harcama yetkilisi de gerçekleştirme görevlisi de aynı birim içerisinde bulunmakta.2. İl Özel İdaresi dışındaki birimlere verilecek ödenekler İl Özel İdaresinde mevcut birimlerden birisinin altında gösterilmek suretiyle harcama yetkililiği görevi İl Özel İdaresi çalışanlarından birine (Genel Sekreter, Daire Başkanı, Birim Müdürü gibi) verilmektedir.Bu durumda diğer kurumlara ayrılan ödeneklerin ihale vs. iş ve işlemlerini İl Özel İdarelerinden yapmak mümkün olmadığından bu işler ilgili kurumlara yaptırılmak suretiyle gerçekleştirme görevlisi görevi ilgili kurumlara verilmiş olmaktadır yani harcama yetkilisi ayrı kurumda gerçekleştirme görevlisi ayrı kurumda olmaktadır.İki yöntem karşılaştırıldığın da ikinci yöntemin mevzuata uymadığı düşünülmektedir. İlgili kanunlar harcama yetkilisini tarif ederken birimin en üst yöneticisi demekte. Gerçekleştirme görevlisini tarif ederken harcama yetkilisi tarafından görevlendirilen demektedir.Kanunlardan anlaşılan harcama yetkilisi ile gerçekleştirme görevlisinin aynı kurumda olması gerektiğidir. İkisi arasında hiyerarşik bir bağ olmadığında, ast üst ilişkisi olmadığında hizmette verimliliğin düşmesi kaçınılmazdır.Diğer kurumların iş ve işlemleri için İl Özel İdaresi personelinden gerçekleştirme görevlisi görevlendirme imkânı olmayacağından sonuç olarak İl Özel İdaresi dışındaki birimlerin de bütçenin yapımı aşamasında kurumsal bazda kodlanmasının gerektiği düşünülmektedir.Konuya açıklık getirilmesi hususunu arz ederim.

  • Soru Cevaplandı
  • 2007-06-01

Muhasebe yetkilisi

Belediyemizde muhasebe yetkilisi olarak görev yapan memur sertifika almadan görev yapıyor. Sertifikasız ticaret lisesi mezunu ayrıca hesap işleri müdürlüğüne vekalet ediyor. Görevde yükselme sınavlarına girmeden bu işi yapması doğrumu? Muhasebe yetkilisi olarak sertifika alırsa maaşı nasıl olur? Tazminat oranını % 135 yaptı yasal olmadığı halde buna devam ediyor.

  • Soru Cevaplandı
  • 2007-05-18

Bina inşaat harcı

Payas Kültür ve Eğitime Hizmet Derneği mülkiyeti derneğe ait parselde öğrenci yurdu yapmak üzere başvuruda bulunmuştur. Belediye Gelirleri Yasanının bina inşaat harcı tarifesi konut ve ticari olarak belir-lenmiştir. Dernek tüzüğünde öğrencilerden herhangi bir ücret alınmayacağı ve ticari bir amaç gütmedikleri belirtilmiştir. Bina inşaat harcı muafiyetlerinde ise özel yurtlarla ilgili tanım yoktur. Yapılacak yurt binasının bina inşaat harcının hangi bölümden alınması gerektiği konusunda tereddüde düşülmüştür.

  • Soru Cevaplandı
  • 2007-05-18

Muhasebe yetkilisinin sorumluluğu

Belediyemize İstanbul Büyükşehir Belediyesinden kilit taşı yardımı yapılmaktadır. Ancak nakliyesi belediyemize aittir. Belediye başkanı bir kaç nakliyeciyle anlaşıp taşları taşıtmaya başlamış, şuana kadar 20 milyarlık nakliye yapmışlar ve başkan faturaları parça parça ödetmek istiyor. 4734 sayılı Kamu İhale Kanuna göre ihale yapmadan başkanın bu ödemeyi yaptırtmasının muhasebe yetkilisi olarak bana yüklendiği sorumluluk nedir? Ayrıca harcama talimatına ihale usulüne uygun olmadığı başkanlık emri ile yapıldığı belediye başkanlığı sorumluluğundadır şeklinde yazdım. Bu yazılı açıklamanın hukuki bir etkisi olur mu?

  • Soru Cevaplandı
  • 2007-04-17

Personel giderinin oranı

Belediye Kanunun 49. maddesine göre personel giderinin bütçeye oranında yapılan hesaplama nasıl oluyor? 2006 yılı kesinleşen net bütçe : 1.226.000 YTL, 2006 yılı kesin personel gideri: 420.000 YTL, 2007 yılı bütçeye konan tahmini personel gideri 550.000 YTL dir. 2007 yılı yeniden değerlendirme oranı 7.8 dir. Hesap edilirken, 2007 yılı tahmini personel giderimi, yoksa 2006 yılı gerçekleşen personel giderimi dikkate alınıyor? Çıkan sonuca göre, 2007 yılı için geçici işçi almamızda bir sakınca var mıdır?

  • Soru Cevaplandı
  • 2007-04-10