Sayıştay Temyiz Kurulunun 04.12.2007 tarih ve 29703 sayılı kararı

  • Başvuru Kaynakları

TEMYİZ KURULU KARARI

Tarih : 04.12.2007

No : 29703

Belediye bünyesinde oluşturulan ihtisas komisyonlarının üyelerine 5272 ve

5393 sayılı Belediye Kanunlarında belirtilen toplantı gün sayılarından daha

fazla süre için huzur hakkı ödenmesinin mümkün bulunmadığı hk.

Dosyada mevcut belgelerin okunup incelenmesinden ve duruşma

talebinde bulunan dilekçi ile vekili ve Sayıştay Savcılığının sözlü açıklamaları

dinlendikten sonra gereği görüşüldü:

114 sayılı ilamın 3 üncü maddesinde, ……… Belediyesi bünyesinde

oluşturulan ihtisas komisyonlarının üyelerine 2005 yılı içerisinde yürürlükte

olan 5272 ve 5393 sayılı Belediye kanunlarında belirtilen toplantı gün

sayılarından daha fazla süre için huzur hakkı ödenmesi nedeniyle toplam

……… YTL’na tazmin hükmolunmuştur.

Dilekçiler dilekçelerinde özetle, ilama bakıldığında belediyede sanki

müşterek komisyon adı altında bir komisyon kurulup tüm meclis üyelerinin

bu komisyon adı altında toplandığı yargısına varıldığını, oysa müşterek bir

komisyon kurulmayıp birden fazla komisyona havale edilen konuların

müşterek görüşüldüğünü, 5272 sayılı kanunla ve bu kanunun uygulanması ile

ilgili çıkarılan 2004/160 sayılı mahalli idareler genelgesinde de “gerektiğinde

bir konu Meclis Başkanınca birden fazla komisyona havale edilebilir”

ibaresinin kullanıldığını, ayrıca anılan genelgede 1580 sayılı kanunla çıkarılan

tüzük ve yönetmeliklerin 5272 sayılı kanuna aykırı olmayan hükümlerinin

uygulanmasına devam edileceğinin belirtildiğini, idari pratikte de

komisyonların müşterek çalışmalarının yıllardır uygulandığını, komisyonlara

konu havale edilirken ismi ilk zikredilen ihtisas komisyonunun başkanlığında

diğer komisyonlar ile toplantı yapıldığını, toplanılan günler için huzur hakkı

ödenmemesi halinde angarya çalışma olacağı ve bunun anayasaya aykırı

olacağını belirterek tazmin hükmünün kaldırılmasını talep etmektedirler.

01.01.2005-13.07.2005 tarihleri arasında yürürlükte olan 5272 sayılı

Belediye Kanunu ile 13.07.2005 tarihinde yürürlüğü giren 5393 sayılı Belediye

Kanunu’nun “Meclis Toplantısı” başlıklı 20 nci maddelerinde,

“……..

Bütçe görüşmesine rastlayan toplantı süresi en çok yirmi gün, diğer

toplantıların süresi en çok beş gündür.

…….”

Yine sözü edilen kanunların “İhtisas komisyonları başlıklı 24 üncü

maddelerinde,

“Belediye meclisi, her dönem başı toplantısında, üyeleri arasından

seçilecek en az üç, en fazla beş kişiden oluşan ihtisas komisyonları kurabilir.

İhtisas komisyonları, her siyasî parti grubunun ve bağımsız üyelerin

meclisteki üye sayısının meclis üye tam sayısına oranlanması suretiyle

oluşturulur. İl ve ilçe belediyeleri ile nüfusu 10.000'in üzerindeki belediyelerde

plân ve bütçe ile imar komisyonlarının kurulması zorunludur.

Meclis toplantısını müteakip imar komisyonu en fazla on iş günü,

diğer komisyonlar ise beş iş günü içinde kendilerine havale edilen işleri

sonuçlandırır. Komisyonlar kendilerine havale edilen işlerle ilgili raporlarını

bu sürenin sonunda meclise sunmadıkları takdirde, konu meclis başkanı

tarafından doğrudan gündeme alınır.

……………….” denilmektedir.

5272 sayılı Belediye Kanunu’nun 32. maddesinde; “Meclis başkan ve

üyelerine, meclis toplantılarına ve ihtisas komisyonları toplantılarına

katıldıkları her gün için, 39 uncu madde uyarınca belediye başkanına

ödenmekte olan aylık brüt ödeneğin günlük tutarının üçte birini geçmemek

üzere meclis tarafından belirlenecek miktarda huzur hakkı ödenir. Huzur

hakkı ödenecek gün sayısı, 20 nci maddenin ikinci fıkrasında ve 24 üncü

maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen toplantı günü sayısından fazla olamaz.”

5393 sayılı Kanunun “Huzur ve izin hakkı başlıklı 32 nci maddesinde

de 5272 sayılı Kanunun 32 nci maddesindeki düzenlemeye paralel bir

düzenleme yapılmış ve madde hükmünde aynen;

“Meclis başkan ve üyelerine, meclis ve komisyon toplantılarına katıldıkları

her gün için, 39 uncu madde uyarınca belediye başkanına ödenmekte

olan aylık brüt ödeneğin günlük tutarının üçte birini geçmemek üzere meclis

tarafından belirlenecek miktarda huzur hakkı ödenir. Huzur hakkı ödenecek

gün sayısı, 20, 24 ve 25 inci maddelerde belirtilen toplantı günü sayısından

fazla olamaz ve meclis üyelerine aynı gün için birden fazla huzur hakkı

ödenemez…..” denilmek suretiyle, huzur hakkı ödenecek gün sayısı, toplantı

gün sayısı ile sınırlandırılmış; aynı gün içinde iştirak edilen birden fazla

toplantı için, sadece bir defa huzur hakkı ödenmesi öngörülmüştür.

Buna göre; oluşturulacak ihtisas komisyonlarındaki üye sayısı 5’i

geçemeyecektir. Bunun sonucu olarak; ihtisas komisyonlarının her biri için en

fazla 5 kişilik huzur hakkı ödenebilecektir. Bunun yanı sıra, imar komisyonu

en fazla 10 iş günü, diğer ihtisas komisyonları ise en fazla 5 iş günü içerisinde

kendilerine havale edilen işleri sonuçlandırmakla yükümlü bulunduklarından;

5393 Sayılı Kanunun 32. maddesinin Huzur hakkı ödenecek gün sayısı, 20, 24

ve 25 inci maddelerde belirtilen toplantı günü sayısından fazla olamaz hükmü

gereği, imar komisyonlarında görevli olanlara en fazla 10, diğer komisyonlarda

görevli olanlara ise en fazla 5 günlük huzur hakkı ödenebilecektir.

Rapor dosyası ve ekli belgelerin incelenmesinde, süre kısıtlarının,

toplam olarak dikkate alınarak ve komisyon üye sayı sınırına uyulmayarak,

tüm komisyon üyeleri için aylık 5 veya 10 günün üzerinde huzur hakkı

ödendiği görülmüştür. Dilekçi tarafından ilama bakıldığında belediyede sanki

müşterek komisyon adı altında bir komisyon kurulup tüm meclis üyelerinin

bu komisyon adı altında toplandığı yargısına varıldığı, oysa müşterek bir

komisyon kurulmayıp birden fazla komisyona havale edilen konuların

müşterek görüşüldüğü, uygulamanın 2004/160 sayılı genelgeye göre yapıldığı

belirtilmekle birlikte, genelgeye göre bir konunun birden fazla komisyona ayrı

ayrı havale edilmesi ve konunun komisyonlar tarafından müşterek

görüşülmesi mümkün olmakla birlikte 5272 ve 5393 sayılı kanunlarda huzur

hakkı ödenecek gün sayısı imar komisyonu için en fazla 10 işgünü, diğer

komisyonlar için 5 işgünü olarak belirtilmiş, görüştükleri konular veya çalışma

şekillerine (Komisyonların ayrı ayrı ya da müşterek çalışmaları) göre bu

sürenin aşılmasına imkan veren bir hükme de yer verilmemiştir. Bu nedenle

ödemenin, her bir komisyon için en fazla 5 kişiye, ayda 5 (imar

komisyonundakilere 10) günlük huzur hakkı ödemesi yapılması gerekirdi.

Açıklanan nedenlerle dilekçi iddialarının reddi ile 114 sayılı ilamın 3

üncü maddesinde toplam ……… YTL.’na ilişkin tazmin hükmünün

TASDİKİNE,

 

Kaynak SAYIŞTAY DERGİSİ

sayı:66-67

 

http://www.sayistay.gov.tr/yayin/dergi/icerik/der6667m9.pdf