Kuruluş
- Kontrolörler Başkanlığı
3152 sayılı İçişleri Bakanlığı Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunun 38. maddesinde Bakanlık Mahalli İdareler Genel Müdürlüğünde kontrolörler istihdam edilebileceği, bu kontrolörlerin ihtiyaca göre Bakanlığın diğer birim ve işlerinde görevlendirilebilecekleri, kontrolörlerin işe alınma ve istihdamlarında müfettişlerin tabi olduğu esas ve usuller uygulanacağı ve kontrolörlerin görev, yetki ve sorumluluklarının yönetmelikle düzenleneceği hüküm altına alınmıştır.
Mahalli idarelerin, özellikle de belediyelerin denetimi; sayılarının, gelir ve giderleri ile hizmet alanlarının genişliği nedeni ile zaman almakta ve özel ihtisas gerektirmektedir. İçişleri Bakanlığı Mahalli İdareler Kontrolörlerinin istihdamı bu ihtiyaç sonucu ortaya çıkmıştır. Mahalli İdareler Kontrolörlerinin denetime ilişkin görev alanı sadece mahalli idareler üzerinde olduğundan, bu alana yoğunlaşmışlardır. Mesleğe de yarışma ve yeterlik sınavı ile alınıp bu amaçla yetiştirilmektedirler.
Mahalli İdareler Kontrolörleri, hukuk, siyasal bilgiler, iktisadi ve idari bilimler fakülteleri mezunları arasından, yazılı ve sözlü sınavla stajyer kontrolör olarak alınıp, 3 yıl süren stajyerlik süresini müteakiben yapılan yeterlik sınavı sonucunda kontrolör olarak atanmaktadırlar.
Kontrolörler, 3152 sayılı İçişleri Bakanlığı Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunun 38. maddesi gereğince, Mahalli İdareler Genel Müdürlüğünde istihdam edilmektedirler. İşe alınmaları ve çalıştırılmalarında müfettişlerin tabi olduğu esas ve usuller uygulanmaktadır.